Dikkat Eksikliği

Dikkat eksikliği her nekadar hiperaktivite ile birlikte anılsada aslında bir davranış problemi niteliğinde olabilir. bu kanıya varmamın sebebi dikkat eksikliği olan bireylerin zamanla dikkatlerini istenilen süre kadar toplayabilmelerini gördüğümden kaynaklanmaktadır.

özellikle dikkat eksikliği Otistik bireylerde sorun davranış olarak teşkil etmektedir. Dikkat eksikliğine bağlı olarak göz kontağı kurma becerisindede zorlandıklarını düşünmekteyim.

bu konuda yapılması gerekenleri düşündüğümüz zaman; bu bireyleri sürekli farklı uyaranlarla dikkatlerini çekebiliriz. sadece göze veya kulağa değil bir çok duyu organına hitap edicek etkinlikler çok işe yarayabilir.

öğrenciyle göz göze gelmeden öğrenciye yönerge, pekiştireç, uyaran vs. verilmemeside etkili olmaktadır. önce öğrenci bize bakıcak sonra pekiştireci veya yönergeyi vericeğiz. bunun için öğrencinin karşısında değilde yanında oturmak çok etkili olmaktadır. öğrenci bilhassa bize bakmak için başını çevirmek zorunda kalıyor ve daha etkili oluyor. yanında veya arkasında olmak sadece dikkat ve göz kontağı kurmada değil öğrenciye çok daha iyi müdahele etmeyi sağlamaktadır. öğrenciye belli etmeden tam fiziksel veya kısmi fiziksel yardım yapabiliyoruz böylece ipucunu geriye çekmek çok daha kolay oluyor.karşısında oturarak yapılan ipucuya göre çok daha çabuk geri çekilebiliyor.

1. öğrencinin önüne bakmasını sağlayacak etkinlikler dikkat süresini arttırmaktadır. bunu için denge tahtasında yürüme uygun bir etkinlik olabilir. daha sonraki aşama olarak da lastiği veya bir ipin üstünden(yerden yüksekte olması tercih edilmelidir) yürüme etkinlikleri yapılabilir.
2. makasla kağıt kesme beceriside dikkat süresini arttırmada çok etkili bir beceridir. öğrenci uzun süre etkinlik ile ilgilenmekte ve çok hoşlarına gitmektedir.önce rasgele kesme becerisinden başlanıp daha sonra düz çizgi üzerinden kesme ve akabinde köşe dönerek kesmeden sonra kare üçgen daire şekillerine kesmeye kadar yürütülebilecek uzun zevkli ve işlevsel bir etkinliktir diyebiliriz.
3. ipe mandal asma beceriside aynı şekilde dikkat süresine çok büyük katkıları vardır. bu etkinliktede aşamalı olarak öğnciye önce bir kovanın etrafına takmadan başlanıp sonra ince bir kartona ve daha sonra bir eliyle ipi tutup diğer eliyle mandalı takma şartı ile sadec mandal takma ve sornasında çorap vs giysileri ipe asmaya kadar götürülebilecek işlevsel bir etkinliktir.
4. çakma becerileride dikkat süresini arttırmaktadır. öçrenci uzun süren bu etkinliği zevkli bir şekilde yapmaktadır. uzun olan bu beceri ayrıca öğrencinin küçük kas gibi bir çok alanına hitap etmektedir. öğrenci kaptan şekli alıcak, çiviyi alıcak çiviyi şeklin deliğine yerleştirecek, çekici alıcak ve çivinin üstüne denk getirerek çakıcak. çiviyi deliğe geçirme ve çekiç ile denk getirerek çakma gerçekten dikkat süresinin hat safhaya ulaştığı bir beceri basamağıdır.
5. zaten öğrencilerle yaptığımız taklit çalışmaları spor etkinlikleri dikkat süresine arttırmada çok etkilidir. ama dikkat edilmesi gereken konu öğrenciyle göz göze gelmek ve baktığından veya etkinlendiğinden emin olmaktır.

çok küçük yaştaki bireylerle bile bu tür etkinlikler çok rahat yapılabilir.
3 yaşındaki bir öğrencimi örnek vericek olursam şuanda;
5 dk. içinde ipe çorap asma becerisi,
eni 10 cm. olan bir kağıdın ortasına çizilmiş olan çizginin üstünden bağımsız olarak kesme.
2 kategoriden olan resimleri eşleme(öncesinde 4 farklı kategoride olan gerçek nesneleri ayırma becerisini bağımsız olarak tamamlamıştır.)
4 farklı motor taklit becerisi,
içinde 4 nesne ve iki eylem bulunan taklit çalışamalarını bağımsız olarak yerine getirme.
bir mantar pano üzerine çakılmış üçgen şeklinin altına kare şeklini çakarak ev modeli yapma becerisi
4 parçadan oluşan aslan yapbozunu bağımız olarak yapar.(şuan 2 parçayı bağımsız takar)
yere gerilmiş 3 cm. enindeki lastiğin üstünden 5 adım arka arkaya atarak yürür.(kfy ile)
miço oyununu hareketleri ile taklit ederek oynama(çok hoşlarına gittiğini içtenlikle söyleyebilirim)
vs. gibi etkinlikleri çalışamaktayım ve ders anında dikkat süresi son 6 aya göre gözle görülür bir ölçüde artış göstermiştir. öğrenci artık sadece evdeki değil dışarıda tanımadığı kişileri ördüğünde de göz kontağı kurmakta onalrın yüzüne uzun süre bakmakta ve isteklerini yetişkinin yüzüne bakarak ve elinden tutarak yönlendirme şeklinde kaydedilmiştir.

belki şu aşamada yazabileceklerim bu kadar.aklıma farklı şeyler geldikçe bunlarıda ekliyeceğim.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİŞLERİNİ FIRÇALAMA BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI

"sarı" renk kavramı

VÜCUDUMDA NELER VAR? ünitesi ünite analizi