pantolon düğmesi ilikleme
BECERİ ÖĞRETİMİ
“Pantolonda Düğme İlikleme” BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI
Öğrencinin Kimlik Bilgileri
Adı-Soyadı:
Doğum Tarihi: 01.12.1997
Özür Türü: Otizm
Adresi:
Uygulamacının Adı Soyadı: Hüsnü Anıl TEKİN
Öğrencinin Özellikleri:
……, yaygın gelişimsel bozukluklarından Otizm tanısı almıştır. Hafta içi her gün Engelliler Araştırma Enstitüsünde 9:00-12:30 saatleri arasında okul öncesi düzeyde grup eğitimi almaktadır.
ÖĞRENCİNİN YERİNE GETİREMEDİĞİ BECERİLER:
I- ÖZBAKIM BECERİLERİ
a)Giyinme
1. Çoraplarını giyer
2. Büyük düğmeleri ilikler
3. Kendi kendine giyinir
4. Giysilerinin düğmelerini ilikler
5. Ayakkabılarını bağlar
6. Mevsime uygun giyecek seçer
b)Kişisel bakım
1. Kendi kol ve bacaklarını yıkar
2. Burnunu temizler
3. Yardımsız el-yüz yıkar
4. Banyo yapar
5. Bağımsız dişlerini fırçalar
6. Bağımsız saçlarını tarar
II- TOPLUMSALLAŞMA VE OYUN BECERİLERİ
1. Ortamına göre kurallara uyar
2. Nezaket bildiren sözcükleri kullanır
3. Üzerine aldığı sorumluluğu yerine getirir
III- SOSYAL VE TOPLUMSAL BECERİLER
1. Uzun süre işlevsel oyun oynar
2. “Lütfen” ve “teşekkür ederim” i tüm kullanımlarının yarısında hatırlatılmadan söyler
3. Kendiliğinden özür diler
4. Yirmi dakika kooperatif oyun oynar
5. Başkalarına oyun kurallarını anlatır
6. Yetişkinleri taklit eder
ALICI DİL BECERİLERİ
1. Çoğulları ayırt eder.
2. Uzun ve kısayı ayırt eder
3. Serti ve yumuşağı ayırt eder
4. Pütürlü ve düzgünü ayırt eder
5. Az-çok-biraz ı anlar
6. Resimdeki saçmalıkları gösterir
Öğretilecek Beceri: Pantolonda Düğme İlikleme
Becerinin Seçilme Nedeni: Engelli çocukların bağımsızlıklarının en üst düzeye çıkarılmasında özbakım becerileri önemli yer tutar. Çocuğun yaşamında erken yaşlarda başlayan özbakım becerilerinin gelişimi çocuğun aileden bağımsızlığının başladığını gösterir. Özbakım becerileri çocuğun kendi kendisine yetmesine yardımcı olan becerilerdir. Bu beceriler çocuğun yaşamında doğal olarak meydana gelmektedir. Bu becerilerin öğretimi çocuğu kendi yaşamını kontrol etmesini sağlamaya hizmet etmektedir . Haktan’ın ailesi ve öğretmeni bu becerilerin onun için öncelikli beceriler olduğuna inanıyorlar.
Bu beceriye sınıf öğretmeni ve uygulama öğrencisinin (Hüsnü Anıl TEKİN) görüşleri doğrultusunda karar verilmiştir. Bu beceri aynı zamanda öğrencinin bağımsız olarak tuvalet gereksinimini karşılamada gerekli olan bir basamak olduğundan öncelik kazanmıştır.
Becerilerin Öğretim Sırasını Belirleme:
1. Ailenin istek ve beklentileri
2. Becerinin çocuğun yaşına ve özelliklerine uygun olması.
3. Becerinin işlevselliği ve özellikleri.
4. Çocuğun kendi kendine yetmesinde kritik öneme sahip olması(yani bağımsız olarak yaşaması açısından.
5. Becerinin günlük yaşamda sıklıkla yerine getiriliyor olması
6. Öğreticinin öncelikleri
Ortam ve Zaman: Pantolonda düğme ilikleme becerisi, davranışın edinimini, akıcılığı, kalıcılığı ve genellemeyi arttırmak amacıyla becerinin gerçekleşeceği doğal ortamlardan, evdeki ve okuldaki tuvalette çalışılacaktır. Okulda yemek saatinden sonra (ya da tuvaleti geldiği zamanlarda) öğretmenle birlikte, evde de evin doğal rutinlerine uygun olarak tuvalet ihtiyacı duyulan zamanlarda anne ile birlikte çalışılacaktır.
Ayırt edici Uyaran: “Pantolonunun düğmesini ilikle.”
Bekleme Süresi: 5 saniye
Önkoşul Beceriler:
- Görsel ve işitsel algılama
- Taklit etme becerileri
- Görsel ve işitsel uyaranlara en az 5 dakika süreyle dikkatini yöneltme
- Sözel ifade
- Sözel yönergeleri takip edebilme (tut, bırak vb.)
- En az 5 dakika süreyle yerinde durabilme ve bekleme süresi
- Çalışmaya en az %90 düzeyinde katılım
Uygulamacı: Beceri okulda öğretmen (uygulama öğrencisi) tarafından çalışılacaktır. Öğretim ve öğretimde kullanılacak yöntemler hakkında anne (evde onunla ilgilenen başka birisi de olabilir) bilgilendirilecektir.
Değerlendirme Süreçleri:
1- Öğrenci tuvalete girip, tuvaletini yaptıktan sonra ve pantolonunu çektikten sonra ayırt edici uyaran “pantolonunun düğmesini ilikle” verilir.
2- Beceri basamağındaki ilk basamağı gerçekleştirmesi için 5 sn. zaman verilir.
3- Öğrenci bu süre içinde doğru tepkide bulunursa bu basamak için (+) işareti koyulur ve izleyen basamağa geçilir.
4- Öğrenci bu süre içinde yanlış tepkide bulunur ya da hiç tepkide bulunmazsa bu basamak için (-) işareti koyulur ve bu basamağı öğretmen öğrencinin yerine yapar ve izleyen basamağa geçilir.
5- Beceri analizindeki kalan diğer basamaklara yukarıdaki sıra izlenerek devam edilir.
6- İpucu verilmez.
7- Doğru davranışlarda da pekiştirici herhangi bir uyaran verilmez.
8- Doğru olarak yapılan basamakların yüzdeliği hesaplanır ve grafiğe işlenir.
9- Toplanan veri noktaları kararlılığa ulaşıncaya kadar değerlendirilmeye devam edilir.
Performans Alma: Performans alımı yemek saatlerinden sonra tuvalette yaklaşık 5 dakika içinde okuldaki tuvalette gerçekleştirilecektir.
Başlama düzeyi verilerinin alınması için 3 oturum düzenlenecektir. Performans alımında “Çoklu fırsat yöntemi” kullanılacaktır. Verilerin toplanması için ortam önceden hazırlanır. Öğrenciye tuvaletini yaptıktan sonra ve pantolonunu çektikten sonra “pantolonunun düğmesini ilikle” yönergesi verilir. Öğrencinin ilk beceri basamağına başlangıç yapması için 5 sn. verilir. Öğrenci doğru tepkide bulunursa beceri analizindeki veri toplama tablosundaki ilgili sütuna (+) işareti konulur. Öğrenci yanlış tepkide bulunduğunda ya da hiç tepkide bulunmadığında öğretmen öğrenciye ipucu olmayacak şekilde öğrencinin yerine o basamağı yapar ve beceri analizindeki veri toplama tablosundaki ilgili sütuna (-) işareti konulur.Performans alımlarında ipucu pekiştireç kullanılmayacak, tepkisiz kalınacaktır.
Ölçüt: Beceri; %100 doğrulukta ve bağımsız olarak gerçekleştirilmesi olarak kabul edilir.
Pekiştireçler: Performans alımında pekiştireç kullanılmayacak ve öğrencinin doğru ve yanlışlarına herhangi bir tepki verilmeyecektir. Yoklama oturumlarında ise öğrenci, beceri basamaklarını doğru yaptığında sosyal pekiştireçler (aferin, bravo, harikasın, çok güzel, saçını okşama, yanağını okşama, gülümseme )
Etkinlik Pekiştireçleri: Oyun odasında istediği bir oyuncakla oynamasına izin verme.
Birincil Pekiştireçler: Kakaolu Kek, Bonibon.
Dil: Öğrencinin düzeyine uygun doğal dil kullanılacaktır.
Çalışma Günleri ve Saatleri: Haftanın 3 günü (Salı, Çarşamba, Perşembe) saat 10:30’da.
BECERİ ANALİZİ:
1. Sağ eliyle düğmeyi tut
2. Sol eliyle iliği tut
3. Düğme ile iliği birleştir
4. Düğmeyi iliğin içine sok
5. Tam olarak ilikten geçene kadar düğmeyi ittir
6. İlikten geçen düğmeyi bırak
7. İliğin diğer tarafından düğmeyi tut
8. Düğmeyi ilikten tam çıkana kadar çek.
9. Ellerini düğmeden çek
Çalışma Günleri ve Saatleri: Haftanın 4 günü yemek saatinden sonra tuvalette 5 dk. çalışılacaktır.
Pazartesi : 10.30-10.35
Salı : 10.30-10.35
Çarşamba : 10.30-10.35
Perşembe : 10.30-10.35
Uzun Dönemli Amaç: Haktan dönem sonunda yemeklerden sonra tuvalete girdiğinde “pantolonunun düğmesini ilikle” yönergesi verildiğinde % 100 doğrulukta bağımsız olarak pantolonunun düğmesini ilikler.
Kısa Dönemli Amaçlar:
Beceri bütün olarak çalışılacaktır, bu yüzden kısa dönemli amaç belirlenmedi.
●Yapılan çalışmaların sonucunu görmek için “Çizgi Grafiği” kullanılacaktır.
Öğretim Öncesi Hazırlık: Beceri doğal zamanlarda (yemek sonrası lavabo zamanı) öğrenciyle ve öğretmenle birlikte tuvalette çalışılacaktır. Öğretmen öğrencinin arkasında yer alacaktır. Çalışmalarda her zaman öğrencinin kendi pantolonu kullanılacağı için öğretmen daha önceden malzeme hazırlamak durumunda kalmayacaktır. Öğretmen öğrenciye “şimdi seninle düğme ilikleme çalışacağız” der çalışmaya başlarlar.
Öğretim: Yoklama oturumlarında kararlı veri elde edildikten sonra ipuçlarının giderek azaltılması yöntemiyle öğretime başlanacaktır. Öğretimde daha önceden hazırlanan beceri analizi kullanılacak ve tersine zincirleme yöntemi kullanılacaktır. Bu öğretim yönteminin kullanılabilmesi için performans alımı öncesinde hazırlanan beceri analizinin tersine zincirleme yöntemine göre yapılması gerekir. Yani beceri analizi son yapılandan ilk yapılana doğru düzenlenerek oluşturulmalıdır. Öğretim yapılırken son işlem basamağı üzerinde durulur; diğer işlem basamaklarının öğretimi yapılmaz. Çocuk, son işlem basamağında bağımsızlığa ulaşınca sondan bir önceki işlem basamağının öğretimine geçilir. Her oturumda çocuğun bağımsız gerçekleştirdiği basamakları da yaparak beceriyi tamamlaması istenir. İpucu olarak Fiziksel İpucu, Model ipucu, Sözel İpucu kullanılacak ve yanıt aralığı 5 sn. olacaktır. Öğretime başlarken öğrencinin önce önüne geçilerek “Düğmeni iliklemeye hazır mısın?” şeklinde dikkat sağlayıcı ipucu sunulur. Öğrenciden onay alındıktan sonra “Düğmeni ilikle!” yönergesi verilir ve öğretmen hemen öğrencinin arkasına geçer. Öğrencinin düğmesini hemen açar ve beceri analizindeki son basamaktan bir önceki basamağa kadar beceriyi yerine getirir ve öğrencinin tepkide bulunması için 5 sn bekler. Basamağı doğru olarak gerçekleştirirse sözel pekiştireçler (aferin, bravo, saçını okşama, beşlik çakma vb…) sunulur.
Yanlış tepkide bulunduğu ya da 5 sn. zaman aralığı içinde tepkide bulunmadığı basamaklarda direk olarak tam fiziksel ipucu sunulur. İlerleyen oturumlarda ipuçları; kısmi fiziksel, model olma ve sözel ipucu olacak şekilde azaltılır. Tüm beceri basamakları bu şekilde tamamlanır. Tüm basamaklar tamamlandığında öğrenciye tuvaletten çıkışta kraker verilir.
İzleme ve Genelleme: Öğretim bittikten sonraki 1. , 2. ve 3. haftalarda 1 kez Perşembe günleri düzenli olarak veri toplanarak öğrenci değerlendirilecektir. Beceri öğretimi yapıldıktan sonra, genelleme verisi toplamak için farklı ortamlarda ve farklı kişilerle çalışılacaktır. Yine pekiştireçler beceri tamamlandığında sunulacak ve aileyle işbirliği içine girilecektir.
“Pantolonda Düğme İlikleme” BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI
Öğrencinin Kimlik Bilgileri
Adı-Soyadı:
Doğum Tarihi: 01.12.1997
Özür Türü: Otizm
Adresi:
Uygulamacının Adı Soyadı: Hüsnü Anıl TEKİN
Öğrencinin Özellikleri:
……, yaygın gelişimsel bozukluklarından Otizm tanısı almıştır. Hafta içi her gün Engelliler Araştırma Enstitüsünde 9:00-12:30 saatleri arasında okul öncesi düzeyde grup eğitimi almaktadır.
ÖĞRENCİNİN YERİNE GETİREMEDİĞİ BECERİLER:
I- ÖZBAKIM BECERİLERİ
a)Giyinme
1. Çoraplarını giyer
2. Büyük düğmeleri ilikler
3. Kendi kendine giyinir
4. Giysilerinin düğmelerini ilikler
5. Ayakkabılarını bağlar
6. Mevsime uygun giyecek seçer
b)Kişisel bakım
1. Kendi kol ve bacaklarını yıkar
2. Burnunu temizler
3. Yardımsız el-yüz yıkar
4. Banyo yapar
5. Bağımsız dişlerini fırçalar
6. Bağımsız saçlarını tarar
II- TOPLUMSALLAŞMA VE OYUN BECERİLERİ
1. Ortamına göre kurallara uyar
2. Nezaket bildiren sözcükleri kullanır
3. Üzerine aldığı sorumluluğu yerine getirir
III- SOSYAL VE TOPLUMSAL BECERİLER
1. Uzun süre işlevsel oyun oynar
2. “Lütfen” ve “teşekkür ederim” i tüm kullanımlarının yarısında hatırlatılmadan söyler
3. Kendiliğinden özür diler
4. Yirmi dakika kooperatif oyun oynar
5. Başkalarına oyun kurallarını anlatır
6. Yetişkinleri taklit eder
ALICI DİL BECERİLERİ
1. Çoğulları ayırt eder.
2. Uzun ve kısayı ayırt eder
3. Serti ve yumuşağı ayırt eder
4. Pütürlü ve düzgünü ayırt eder
5. Az-çok-biraz ı anlar
6. Resimdeki saçmalıkları gösterir
Öğretilecek Beceri: Pantolonda Düğme İlikleme
Becerinin Seçilme Nedeni: Engelli çocukların bağımsızlıklarının en üst düzeye çıkarılmasında özbakım becerileri önemli yer tutar. Çocuğun yaşamında erken yaşlarda başlayan özbakım becerilerinin gelişimi çocuğun aileden bağımsızlığının başladığını gösterir. Özbakım becerileri çocuğun kendi kendisine yetmesine yardımcı olan becerilerdir. Bu beceriler çocuğun yaşamında doğal olarak meydana gelmektedir. Bu becerilerin öğretimi çocuğu kendi yaşamını kontrol etmesini sağlamaya hizmet etmektedir . Haktan’ın ailesi ve öğretmeni bu becerilerin onun için öncelikli beceriler olduğuna inanıyorlar.
Bu beceriye sınıf öğretmeni ve uygulama öğrencisinin (Hüsnü Anıl TEKİN) görüşleri doğrultusunda karar verilmiştir. Bu beceri aynı zamanda öğrencinin bağımsız olarak tuvalet gereksinimini karşılamada gerekli olan bir basamak olduğundan öncelik kazanmıştır.
Becerilerin Öğretim Sırasını Belirleme:
1. Ailenin istek ve beklentileri
2. Becerinin çocuğun yaşına ve özelliklerine uygun olması.
3. Becerinin işlevselliği ve özellikleri.
4. Çocuğun kendi kendine yetmesinde kritik öneme sahip olması(yani bağımsız olarak yaşaması açısından.
5. Becerinin günlük yaşamda sıklıkla yerine getiriliyor olması
6. Öğreticinin öncelikleri
Ortam ve Zaman: Pantolonda düğme ilikleme becerisi, davranışın edinimini, akıcılığı, kalıcılığı ve genellemeyi arttırmak amacıyla becerinin gerçekleşeceği doğal ortamlardan, evdeki ve okuldaki tuvalette çalışılacaktır. Okulda yemek saatinden sonra (ya da tuvaleti geldiği zamanlarda) öğretmenle birlikte, evde de evin doğal rutinlerine uygun olarak tuvalet ihtiyacı duyulan zamanlarda anne ile birlikte çalışılacaktır.
Ayırt edici Uyaran: “Pantolonunun düğmesini ilikle.”
Bekleme Süresi: 5 saniye
Önkoşul Beceriler:
- Görsel ve işitsel algılama
- Taklit etme becerileri
- Görsel ve işitsel uyaranlara en az 5 dakika süreyle dikkatini yöneltme
- Sözel ifade
- Sözel yönergeleri takip edebilme (tut, bırak vb.)
- En az 5 dakika süreyle yerinde durabilme ve bekleme süresi
- Çalışmaya en az %90 düzeyinde katılım
Uygulamacı: Beceri okulda öğretmen (uygulama öğrencisi) tarafından çalışılacaktır. Öğretim ve öğretimde kullanılacak yöntemler hakkında anne (evde onunla ilgilenen başka birisi de olabilir) bilgilendirilecektir.
Değerlendirme Süreçleri:
1- Öğrenci tuvalete girip, tuvaletini yaptıktan sonra ve pantolonunu çektikten sonra ayırt edici uyaran “pantolonunun düğmesini ilikle” verilir.
2- Beceri basamağındaki ilk basamağı gerçekleştirmesi için 5 sn. zaman verilir.
3- Öğrenci bu süre içinde doğru tepkide bulunursa bu basamak için (+) işareti koyulur ve izleyen basamağa geçilir.
4- Öğrenci bu süre içinde yanlış tepkide bulunur ya da hiç tepkide bulunmazsa bu basamak için (-) işareti koyulur ve bu basamağı öğretmen öğrencinin yerine yapar ve izleyen basamağa geçilir.
5- Beceri analizindeki kalan diğer basamaklara yukarıdaki sıra izlenerek devam edilir.
6- İpucu verilmez.
7- Doğru davranışlarda da pekiştirici herhangi bir uyaran verilmez.
8- Doğru olarak yapılan basamakların yüzdeliği hesaplanır ve grafiğe işlenir.
9- Toplanan veri noktaları kararlılığa ulaşıncaya kadar değerlendirilmeye devam edilir.
Performans Alma: Performans alımı yemek saatlerinden sonra tuvalette yaklaşık 5 dakika içinde okuldaki tuvalette gerçekleştirilecektir.
Başlama düzeyi verilerinin alınması için 3 oturum düzenlenecektir. Performans alımında “Çoklu fırsat yöntemi” kullanılacaktır. Verilerin toplanması için ortam önceden hazırlanır. Öğrenciye tuvaletini yaptıktan sonra ve pantolonunu çektikten sonra “pantolonunun düğmesini ilikle” yönergesi verilir. Öğrencinin ilk beceri basamağına başlangıç yapması için 5 sn. verilir. Öğrenci doğru tepkide bulunursa beceri analizindeki veri toplama tablosundaki ilgili sütuna (+) işareti konulur. Öğrenci yanlış tepkide bulunduğunda ya da hiç tepkide bulunmadığında öğretmen öğrenciye ipucu olmayacak şekilde öğrencinin yerine o basamağı yapar ve beceri analizindeki veri toplama tablosundaki ilgili sütuna (-) işareti konulur.Performans alımlarında ipucu pekiştireç kullanılmayacak, tepkisiz kalınacaktır.
Ölçüt: Beceri; %100 doğrulukta ve bağımsız olarak gerçekleştirilmesi olarak kabul edilir.
Pekiştireçler: Performans alımında pekiştireç kullanılmayacak ve öğrencinin doğru ve yanlışlarına herhangi bir tepki verilmeyecektir. Yoklama oturumlarında ise öğrenci, beceri basamaklarını doğru yaptığında sosyal pekiştireçler (aferin, bravo, harikasın, çok güzel, saçını okşama, yanağını okşama, gülümseme )
Etkinlik Pekiştireçleri: Oyun odasında istediği bir oyuncakla oynamasına izin verme.
Birincil Pekiştireçler: Kakaolu Kek, Bonibon.
Dil: Öğrencinin düzeyine uygun doğal dil kullanılacaktır.
Çalışma Günleri ve Saatleri: Haftanın 3 günü (Salı, Çarşamba, Perşembe) saat 10:30’da.
BECERİ ANALİZİ:
1. Sağ eliyle düğmeyi tut
2. Sol eliyle iliği tut
3. Düğme ile iliği birleştir
4. Düğmeyi iliğin içine sok
5. Tam olarak ilikten geçene kadar düğmeyi ittir
6. İlikten geçen düğmeyi bırak
7. İliğin diğer tarafından düğmeyi tut
8. Düğmeyi ilikten tam çıkana kadar çek.
9. Ellerini düğmeden çek
Çalışma Günleri ve Saatleri: Haftanın 4 günü yemek saatinden sonra tuvalette 5 dk. çalışılacaktır.
Pazartesi : 10.30-10.35
Salı : 10.30-10.35
Çarşamba : 10.30-10.35
Perşembe : 10.30-10.35
Uzun Dönemli Amaç: Haktan dönem sonunda yemeklerden sonra tuvalete girdiğinde “pantolonunun düğmesini ilikle” yönergesi verildiğinde % 100 doğrulukta bağımsız olarak pantolonunun düğmesini ilikler.
Kısa Dönemli Amaçlar:
Beceri bütün olarak çalışılacaktır, bu yüzden kısa dönemli amaç belirlenmedi.
●Yapılan çalışmaların sonucunu görmek için “Çizgi Grafiği” kullanılacaktır.
Öğretim Öncesi Hazırlık: Beceri doğal zamanlarda (yemek sonrası lavabo zamanı) öğrenciyle ve öğretmenle birlikte tuvalette çalışılacaktır. Öğretmen öğrencinin arkasında yer alacaktır. Çalışmalarda her zaman öğrencinin kendi pantolonu kullanılacağı için öğretmen daha önceden malzeme hazırlamak durumunda kalmayacaktır. Öğretmen öğrenciye “şimdi seninle düğme ilikleme çalışacağız” der çalışmaya başlarlar.
Öğretim: Yoklama oturumlarında kararlı veri elde edildikten sonra ipuçlarının giderek azaltılması yöntemiyle öğretime başlanacaktır. Öğretimde daha önceden hazırlanan beceri analizi kullanılacak ve tersine zincirleme yöntemi kullanılacaktır. Bu öğretim yönteminin kullanılabilmesi için performans alımı öncesinde hazırlanan beceri analizinin tersine zincirleme yöntemine göre yapılması gerekir. Yani beceri analizi son yapılandan ilk yapılana doğru düzenlenerek oluşturulmalıdır. Öğretim yapılırken son işlem basamağı üzerinde durulur; diğer işlem basamaklarının öğretimi yapılmaz. Çocuk, son işlem basamağında bağımsızlığa ulaşınca sondan bir önceki işlem basamağının öğretimine geçilir. Her oturumda çocuğun bağımsız gerçekleştirdiği basamakları da yaparak beceriyi tamamlaması istenir. İpucu olarak Fiziksel İpucu, Model ipucu, Sözel İpucu kullanılacak ve yanıt aralığı 5 sn. olacaktır. Öğretime başlarken öğrencinin önce önüne geçilerek “Düğmeni iliklemeye hazır mısın?” şeklinde dikkat sağlayıcı ipucu sunulur. Öğrenciden onay alındıktan sonra “Düğmeni ilikle!” yönergesi verilir ve öğretmen hemen öğrencinin arkasına geçer. Öğrencinin düğmesini hemen açar ve beceri analizindeki son basamaktan bir önceki basamağa kadar beceriyi yerine getirir ve öğrencinin tepkide bulunması için 5 sn bekler. Basamağı doğru olarak gerçekleştirirse sözel pekiştireçler (aferin, bravo, saçını okşama, beşlik çakma vb…) sunulur.
Yanlış tepkide bulunduğu ya da 5 sn. zaman aralığı içinde tepkide bulunmadığı basamaklarda direk olarak tam fiziksel ipucu sunulur. İlerleyen oturumlarda ipuçları; kısmi fiziksel, model olma ve sözel ipucu olacak şekilde azaltılır. Tüm beceri basamakları bu şekilde tamamlanır. Tüm basamaklar tamamlandığında öğrenciye tuvaletten çıkışta kraker verilir.
İzleme ve Genelleme: Öğretim bittikten sonraki 1. , 2. ve 3. haftalarda 1 kez Perşembe günleri düzenli olarak veri toplanarak öğrenci değerlendirilecektir. Beceri öğretimi yapıldıktan sonra, genelleme verisi toplamak için farklı ortamlarda ve farklı kişilerle çalışılacaktır. Yine pekiştireçler beceri tamamlandığında sunulacak ve aileyle işbirliği içine girilecektir.
Yorumlar