ÖZEL EĞİTİM

A-Özel eğitim nedir.

Özel eğitime muhtaç çocukların eğitimi için özel olarak yetiştirilmiş personel ve geliştirilmiş eğitim programları ile çocukların özür ve özelliklerine uygun ortamlarda sürdürülen eğitimdir.
Özel eğitim,beden ,zihin,duygu,sosyal ve sağlık durumlarındaki farklılık nedeniyle,normal eğitim hizmetlerinden yararlanamayan insanlar için düzenlenmiştir.

B-ÖZEL EĞİTİMİN AMAÇLARI
Türk Milli Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkelerine uygun olarak ;

a-Beden ,zihin,duygu ve sosyal yönden gelişmelerini ve diğer insanlarla iyi ilişkiler kurmalarını,
b-Temel bilgi,beceri,tutum ve alışkanlıklar kazanmalarını,
c-İlgi ve yetenekleri doğrultusunda yetişme ve gelişmelerini,
d-Hayata ve üst öğretime hazırlanmalarını,
e-İş - meslek sahibi ve üretici olmalarını,
f-Kendi kendilerine yeterli hale gelmelerini,

sağlamaktır.

C-ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
- Türk Milli Eğitimini düzenleyen genel amaçlar doğrultusunda özel eğitimle ilgili temel ilkeler şunlardır:

a. Özel eğitim gerektiren tüm bireyler; ilgi, istek, yeterlilik ve yetenekleri doğrultusunda ve ölçüsünde özel eğitim hizmetlerinden yararlandırılır.
b. Özel eğitim gerektiren bireylerin eğitimine erken yaşta başlanır.
c. Özel eğitim hizmetleri, özel eğitim gerektiren bireyleri sosyal ve fiziksel çevrelerinden mümkün olduğu kadar ayırmadan planlanır ve yürütülür.
d. Özel eğitim gerektiren bireylerin, eğitim performansları dikkate alınarak, amaç, içerik ve öğretim süreçlerinde uyarlamalar yapılarak, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitilmelerine öncelik verilir.
e. Özel eğitim gerektiren bireylerin, her tür ve kademedeki eğitimlerinin kesintisiz sürdürülebilmesi için her türlü rehabilitasyonlarını sağlayacak kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapılır.
f. Özel eğitim gerektiren bireyler için, bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilir ve eğitim programları bireyselleştirilerek uygulanır.
g. Ailelerin, özel eğitim sürecinin her boyutuna aktif olarak katılmaları ve eğitimleri sağlanır.
h. Özel eğitim politikalarının geliştirilmesinde, özel eğitim gerektiren bireylere yönelik etkinlik gösteren sivil toplum örgütleri ile iş birliği içinde çalışılır.
i. Özel eğitim hizmetleri, özel eğitim gerektiren bireylerin, toplumla etkileşim ve karşılıklı uyum sağlama sürecini kapsayacak şekilde planlanır.

D- ÖZEL EĞİTİMİN TÜRKİYEDEKİ KISA TARİHCESİ
Ülkemizde özel eğitimle ilgili ilk çalışma 1889 yılında İstanbul da sağır çocukların eğitimi için açılan okulla başlamıştır.Daha sonra 1921 yılında İzmir de sağır ve kör çocukların eğitimi için okul açılmıştır.Zihinsel engelli çocuklar için ise 1952 yılında Ankara da özel sınıf açılmıştır.Özel eğitim okullarına personel yetiştirmek için 1952 yılında Gazi Eğitim Enstitüsünde Özel Eğitim bölümü açılmıştır.Özel eğitime muhtaç öğrencileri tanımak,onları okullara yerleştirmek,eğitsel araştırmalar yapmak amacıyla 1955 yılında Ankara da ilk Rehberlik ve Araştırma Merkezi açılmıştır.1963 yılında Ankara ve İstanbul da üstün zekalı çocuklar için özel sınıf,1974 yılında ortopedik çocukların eğitimi için Ankara da okul açılmıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİŞLERİNİ FIRÇALAMA BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI

"sarı" renk kavramı

VÜCUDUMDA NELER VAR? ünitesi ünite analizi