SALLANMA DAVRANIŞINI AZALTICI DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME PROGRAMI

Hedef Davranışın Belirlenmesi, Gözlem Saati Ve Tanımlanması

Süleyman’ın tutulan anektod kayıtları sonrasında ve sınıf öğretmeniyle de görüşülerek sallanma davranışı öncelikli görülmüştür. Hedef davranış her dersin ilk 10 dk.sın da gözlenecektir. Öğrencinin sabah okula geldiği ilk dakikalar ve aralardan sonra sınıfa ilk geldiği zaman daha fazla sallanma davranışı gösterdiği gözlemlenmiştir.

Hedef davranışın tanımlaması; Süleyman, gün boyunca sallanmadan durur. Öğrencinin masada otururken ileri geri doğru her türlü hareket etmesi hedef davranış içine girmektedir. Sadece başını sallaması da kayıt süresine tabi tutulmaktadır. Çünkü sadece başını sallaması hemen ardından tüm vücudu ile sallanmayı getirmektedir.

Davranışın Azaltılma Nedeni

Sallanma davranışı öğrencinin etkinliklere katılmasını engellemektedir. Sınıf kurallarından biri olan yerinde oturma davranışını tetikliyor ve öğrenci sallanmak için yerinden kalkıyor. Ayrıca öğrenciye hedeflenmeyen bilgi olarak bir sınıf kuralıda kazandırılmaktadır. Ayrıca davranış öğrencinin sosyal kabulünü zorlaştırmaktadır. İnsanlarla sallanarak konuşması iletişim kurmasını engellemektedir. Göz kontağı kurmasını, iletişim başlatmasını ve sürdürmesini engellemektedir.

DAVRANIŞ KAYDI TEKNİĞİ

Tekniğin Seçilme Nedeni: Hedef davranışı kayıt etmek için süre kaydı kullanılacaktır. Öğrencinin davranışının sıklığı sayılamayacak kadar fazla olduğundan süre kaydı tutulmasına karar verilmiştir. Öğrencinin her dersin ilk 10 dk.’sında toplam kaç dk. sallandığına bakılacaktır. Bunun için kronometreden yararlanılacaktır.

Tekniğin Nasıl Kullanılacağı:Kayıt haftanın her günü her dersin(stajyer öğretmenin okulda bulunduğu 4 gün) ilk 10 dk.’sında tutulacaktır. Öğrencinin sabah sınıfa girişinden itibaren 10 dk. boyunca gözlem yapılacaktır. Diğer iki derste ise ders zili çaldıktan sonra ilk 10 dk. gözlem yapılacaktır. Gözlem süresi sabit 10 dk. dır. Fakat bu süre içinde verilen yönergelerin sıklığı ve yoğunluğu öğrencinin yaptığı diğer davranışlara göre değişmektedir. Bunun için öğrencinin yaptığı diğer davranış problemleri görmezden gelinecektir.

Tekniğin Olası Yararları: Süleyman’ın sallanma davranışını kontrol altında tutmak istiyoruz yani davranışın gün içinde sıklığını azaltmaya çalışıyoruz.. Bundan dolayı en uygun kayıt tekniği davranışın ne kadar süre ile devam ettiğinin belirlenmesi sağlamak amacıyla süre kaydı tutulacaktır.


SÜRE KAYDI VERİ KAYIT FORMU(performans alımı)

Gözlenen : Süleyman Kandemir
Gözleyen : Emrah Kırıcı
Hedef davranış : Süleyman, gün boyunca sallanmadan durur.
Süre : Bir günde ilk üç dersin ilk 10’ar dk. sın dan toplam 30 dk.


Tarih
10/04/06-Pazartesi
11/04/06-Salı
12/04/06-Çarşamba

1. ders
2. ders
3. ders
1. ders
2. ders
3. ders
1. ders
2. ders
3. ders

7dk. 16 sn.
6dk. 38 sn.
6dk. 45sn.
5dk. 5 sn.
5dk. 28 sn.
4dk. 38sn.
5 dk. 31sn.
4dk. 40sn.
4dk. 55sn.
Toplam
20 dk. 39 sn.
15 dk. 11 sn.
15 dk. 6 sn.


Hedef Davranışa İlişkin Performansı:

Öğrenci 30 cm. genişliğinde tahtanın üzerinde yardımla yürür. Geri geri yürür.10 sn. tek ayağı üzerinde durur.Topu zıplatır yakalar. Lego parçalarıyla nesneler yapar. Sınırları taşırmadan boyar. Kağıt yapraklı bir kitabın sayfalarını tek tek çevirir. Büyükten-küçüğe ya da küçükten-büyüğe beş küpü yan yana koyar. Öğrenci dökmeden sürahiden bardağa su doldurur. Çatal ve kaşıkla yemek yer. Hatırlatıldığında peçete kullanır. Hatırlatıldığında yemekhane kurallarına uyar. Tuvalete zamanında gider, soyunur. Öğrenci kazağını giyer, yönlendirildiğinde tümüyle giyinir. Giysilerinin düğmelerini ilikler ve çözer. Öğrenci banyoda kendi kollarını bacaklarını yıkar. Dişlerini fırçalar. Yardımsız ellerini ve yüzünü yıkar. Öğrenci, verilen basit işleri yerine getirmektedir. Döktüğü bir şeyi toplamakta ve bir bezle temizlemektedir. Öğrenci müzik setini kullanmaktadır. Sesini açıp kapatabilmektedir. Kalemle karalamalar yapmaktadır.noktaları birleştirerek yatay, dikey ve yuvarlak çizgiler çizmektedir. 1’den 3’e kadar rakamları tanımaktadır. Öğrenci çöplerini çöp kutusuna atmaktadır. Öğrenci, iki grup nesne arasından büyük ve küçük olanı seçer. 4 rengi gösterir.. Öğrenci dört farklı renkten iki seçenek sunulduğunda renkleri eşler. İstenen 10 vücut bölümünü gösterir. Üç farklı şekildeki nesneleri, şekillerine göre 3 gruba ayırır. Öğrenci tek sözcük kullanarak istemediği bir nesneyi reddeder. Öğrenci tanıdık oyunlara güler. Basit ev işlerine yardım eder. Başka çocuklarla sıra alarak oynar.

Hedef Davranışa Yönelik Uygun Ve Etkili Pekiştireçlerin ve Pekiştireç Tarifelerinin Belirlenmesi:

Öğrencinin ailesinden pekiştireç belirleme formu gelmemiştir. Öğretmenin gözlediği öğrencinin istediği pekiştireçlere göre;

Sosyal pekiştireçlerden; çak yapma,
Yiyecek pekiştireçlerinden; bonibon, kraker,
Nesne pekiştireçlerinden; yap-boz, top,
Etkinlik Pekiştireci; Müzik dinleme,

Hedef davranışın arttırılmasında ayrımlı pekiştirme türlerinden Diğer Davranışların Ayrımlı pekiştirilmesi kullanılacaktır. Davranışın yokluğu yani öğrencinin sallanmama davranışının pekiştirilmesidir. Bu nedenden dolayı öğrencinin sallanma davranışına karşı olarak sallanmaması için yaptığı her hangi bir davranışı pekiştirilecektir. Sürekli pekiştirme tarifesi kullanılacaktır. İlk etapta yiyecek pekiştireçleri kullanılacaktır. Daha sonra pekiştireç tarifesi SSP2 (yani 2.,4.,6.,…dakikalarda öğrenci pekiştireç kazanacaktır. ) ve DSP5 (yani her 5 dakikada bir herhangi birisinin pekiştirilmesi) şekline getirilerek pekiştireç silikleştirilerek ve yiyecek pekiştireçlerinin yerine sosyal pekiştireçler tercih edilerek öğretim gerçekleştirilecektir..

AMAÇLAR:

Uzun Dönemli Amaç:

Öğrenci, sınıf içinde tüm ders boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.

Kısa Dönemli Amaçlar:

1. Öğrenci, sınıf içinde 5 dk. boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.
2. Öğrenci, sınıf içinde 10 dk. boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.
3. Öğrenci, sınıf içinde 15 dk. boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.
4. Öğrenci, sınıf içinde 20 dk.boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.
5. Öğrenci, sınıf içinde 25 dk.boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.
6. Öğrenci, sınıf içinde 30 dk.boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.
7. Öğrenci, sınıf içinde 35 dk.boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.
8. Öğrenci, sınıf içinde 40 dk.boyunca sallanmadan sabit bir şekilde durur.

DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME TEKNİĞİ

Davranış değiştirme tekniği olarak ayrımlı pekiştirmenin bir türü olan Diğer Davranışların Ayrımlı Pekiştirilmesi kullanılacaktır. .

Tekniğin Seçilme Nedeni:

Ayrımlı pekiştirme davranış değiştirme tekniklerinde en iyi ve etkili olan yöntemdir. Ayrımlı pekiştirme yöntemine göre uygun olmayan davranışın hiç oluşmaması durumunda aralık sonunda bu durumun pekiştirilmesinde diğer davranışların ayrımlı pekiştirilmesi tekniği çok uygundur. Bunu arttırmak için uygun bir pekiştireç tarifesiyle birlikte bu yöntem kullanılacaktır.

Teknik Nasıl Kullanılacak?

Bu teknik öğrencinin sallanmadan durduğu her anda o an ne yapıyorsa onunla birlikte sallanmadığının belirtilerek pekiştirilmesi şeklinde uygulanacaktır. Öğrencinin sallanmaya başladığı anda öğretmen sözel olarak öğrenciden dik durmasını, kollarını bağlaması veya başka bir davranış sergilemesini isteyecektir. Böylece öğrencinin sallanma davranışı haricindeki tüm davranışları pekiştirilir ve öğrencinin sallanma davranışının azaltılması hedeflenir.

Uygulama Sürecinin Planlanması:

Uygulama için kayıt tutumu haftanın 4 günü (Pazartesi, Salı, Çarşamba, Cuma)her dersin ilk on dakikasında yapılacaktır. Bunun dışında kayıt tutma işleminden önce ve sonra gün içinde tüm fırsatlardan sonra Süleyman’ın sadece kendi sınıfında değil yan sınıfta, koridorda, yemek hane de vs. yaptığı davranışlar belirtilerek pekiştirilecektir.

SÜRE KAYDI VERİ KAYIT FORMU(öğretim)

Gözlenen : Süleyman Kandemir
Gözleyen : Emrah Kırıcı
Hedef davranış : Süleyman, gün boyunca sallanmadan durur.
Süre : Bir günde ilk üç dersin ilk 10’ar dk. sın dan toplam 30 dk.

(tablolar gözükmediği için formu yayınlayamıyorum.)

Yorumlar

Adsız dedi ki…
Öğretim süre kaydı sürelerini de yazabilir misiniz?

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİŞLERİNİ FIRÇALAMA BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI

"sarı" renk kavramı

VÜCUDUMDA NELER VAR? ünitesi ünite analizi