Akademik beceriler

Bu yazı dizisinde zihin engelli bireylerin akademik becerilerini geliştirmeye yönelik bazı amaçlara yer verilecektir. Akadamik beceriler sadece bu amaçlar ile sınırlandırılamayabilir. örnek niteliğinde olup kullanılmasıda kolaydır. Özellikle mesleğe yeni başlayan arkadaşlarımıza ya da öğrenci arkadaşlarımıza yardımcı olabilecek niteliktedir.
Katkılarından dolayı Okul Öncesi Öğretmeni Gaye İŞLER arkadaşımıza teşekkür ederiz.
Akademik Öncesi Beceriler

AMAÇ 1: Nesneleri renklerine göre eşleştirebilme.

Davranışlar :
1. Aynı tip iki farklı renkteki nesneler arasından gösterilen renkte olanları ayırır.
2. Aynı tip ikiden fazla renkteki nesneler arasından gösterilen renkte olanları ayırır.
3. Farklı tip iki farklı renkte nesneler arasından gösterilen renkte olanları ayırır.
4. Farklı tip ikiden fazla renkte nesneler arasından gösterilen renkte olanları ayırır.
5. Çevresindeki nesnelerden gösterilen renkte olanları ayırır.

AMAÇ 2: Nesneleri şekillerine göre eşleştirebilme (kare, üçgen, daire).

Davranışlar:
1. Aynı tip ve renkteki iki farklı şekil arasından gösterilen şekli ayırır.
2. Aynı tip ve renkteki üç farklı şekil arasından gösterilen şekli ayırır.
3. Farklı tip ve renkteki iki farklı şekil arasından gösterilen şekli ayırır.
4. Farklı tip ve renkteki üç farklı şekil arasından gösterilen şekli ayırır.
5. Çevresindeki nesneler içinden gösterilen şekildeki nesneleri ayırır.

AMAÇ 3. Nesneleri işlevlerine göre gruplayabilme.

Davranışlar :
1.Gösterilen iki nesnenin adını söyler.
2. Gösterilen iki nesnenin işlevini söyler.
3. İşlevleri söylenen dört nesneyi (kalem, silgi, top, kâğıt) birbirinden ayırır.
4. İşlevleri söylenen dört nesneden işlevi aynı olanları (iki kalem, silgi, top) gruplar.
5. İşlevleri söylenen dörtten fazla nesne arasından (kitap, saat, elbise, bardak vb.) işlevleri aynı olanları ayrı ayrı gruplar.
6. Grupladığı nesnelerin işlevlerini söyler.
7. Çevresindeki nesneleri işlevlerine göre gruplar.

AMAÇ 4. Renkleri kavrayabilme.

Davranışlar :
1. Aynı tip 2, 3, 4 ve 5 farklı renkteki nesneler arasından kırmızıyı gösterir/söyler.
2. Farklı tip 2, 3, 4 ve 5 farklı renkteki nesneler arasından kırmızıyı gösterir/söyler.
3. Çevresindeki nesnelerden kırmızı olanları gösterir/söyler.

AÇIKLAMA : Aynı işlem basamakları diğer renkler için de uygulanır.

AMAÇ 5. Daire, kare, üçgen ve dikdörtgen şekilleri tanıyabilme.

Davranışlar :
1. Aynı tip ve renkte 2, 3 ve 4 farklı şekil arasından daireyi gösterir/ söyler.
2. Farklı tip ve renkte 2, 3 ve 4 farklı şekil arasından daireyi gösterir/söyler.
3. Çevresindeki nesnelerden daire olanları gösterir/söyler.

AÇIKLAMA : Aynı işlem basamakları üçgen, kare ve dikdörtgen şekilleri için de uygulanır.

AMAÇ 6. Nesneleri büyüklük-küçüklük yönünden ayırt edebilme.
Davranışlar :
1. Aynı tip ve renkte iki farklı büyüklükteki nesne arasından büyük olanı gösterir/söyler.
2. Farklı tip ve renkte iki farklı büyüklükteki nesne arasından büyük olanı gösterir/söyler.
3. Çevresinde gösterilen iki farklı büyüklükteki nesne arasından büyük olanı gösterir/söyler.

AÇIKLAMA : Aynı işlem basamakları "küçük" kavramı için de uygulanır.

AMAÇ 7. Nesneleri uzunluk-kısalık yönünden ayırt edebilme.

Davranışlar :
1. Aynı tip ve renkte iki farklı uzunluktaki nesne arasından uzun olanı gösterir/söyler.
2. Farklı tip ve renkte iki farklı uzunluktaki nesne arasından uzun olanı gösterir/söyler.
3. Çevresinde gösterilen iki farklı uzunluktaki nesne arasından uzun olanı gösterir/söyler.
AÇIKLAMA : Aynı işlem basamakları "kısa" kavramı için de uygulanır.

AMAÇ 8. Nesneleri kalınlık-incelik yönünden ayırt edebilme.

Davranışlar :
1. Aynı tip ve renkte iki farklı kalınlıktaki nesne arasından kalın olanı gösterir/söyler.
2. Farklı tip ve renkte iki farklı kalınlıktaki nesne arasından kalın olanı gösterir/söyler.
3. Çevresinde gösterilen iki farklı kalınlıktaki nesne arasından kalın olanı gösterir/söyler.

AÇIKLAMA : Aynı işlem basamakları "ince" kavramı için de uygulanır.

AMAÇ 9. Nesneleri genişlik-darlık yönünden ayırt edebilme.
Davranışlar :
1. Aynı tip ve renkte iki farklı genişlikteki nesne arasından geniş olanı gösterir/söyler.
2. Farklı tip ve renkte iki farklı genişlikteki nesne arasından geniş olanı gösterir/söyler.
3. Çevresinde gösterilen iki farklı genişlikteki nesne arasından geniş olanı gösterir/söyler.

AÇIKLAMA : Aynı işlem basamakları "dar" kavramı için de uygulanır.

AMAÇ 10. Nesneleri soğukluk-sıcaklık yönünden ayırt edebilme.

Davranışlar :
1. Dokunduğu nesnenin (su) sıcak olduğunu söyler.
2. Farklı ısıdaki nesnelere dokunarak sıcak olanı gösterir/söyler.
3. Çevresindeki ısı veren nesnelerin (güneş, kalorifer, soba, ütü vb.) sıcak olduğunu söyler.
AÇIKLAMA: Aynı işlem basamakları "soğuk" kavramı için de uygulanır.
AMAÇ 11. Tad bildiren kavramları tanıyabilme.

Davranışlar :
1. Farklı taddaki yiyecekleri tadarak "tatlı" olanı gösterir/söyler.
2. İkiden fazla farklı taddaki yiyecekleri tadarak "tatlı" olanı gösterir/söyler.
3. Tatlı olan yiyecekleri diğerlerinden ayırt eder.
4. Şeker, bal, reçel vb. yiyeceklerin tatlı olduğunu söyler.
AÇIKLAMA : Aynı işlem basamakları "acı ve ekşi" kavramları içinde tekrarlanır.

AMAÇ 12. Kurallara uygun kalem tutabilme.

Davranışlar :
1. Kullandığı eline kalemi alır.
2. Kalemi, açık ucu aşağıda olacak şekilde tutar.
3. Kullandığı elinde kalemi açık ucuna yakın yerinden (alttan 2 cm dışarıda olacak şekilde) orta parmağının üzerinde baş ve işaret parmağının arasında olacak şekilde tutar.
4. Kalemin uç kısmını kâğıda değdirir.
5. Kâğıda rastgele (aşağı, yukarı, yana) çizgiler çizer.

AÇIKLAMA: Programda yer alan kavramların yanı sıra öğrencinin düzeyine göre ağır- hafif, düz- pürüzlü, açık- kapalı, yakın- uzak, ıslak- kuru vb. kavramlar da kavram öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerle işlenebilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİŞLERİNİ FIRÇALAMA BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI

"sarı" renk kavramı

VÜCUDUMDA NELER VAR? ünitesi ünite analizi