MATERYAL GELİŞTİRME

Öğretim materyalleri, öğrenme sürecinin zihinsel etkinliklerine yardımcı olan gerçeklerdir.Günümüzdeki teknolojik gelişmelere paralel olarak ortaya çıkan araç – gereç ve materyaller her geçen yıl sayı ve tür olarak hızla artmaktadır. Geliştirilen yeni kaynaklar değişik duyu organlarını etkilemekte , hatta bazıları bir duyu organımızı etkilerken bazıları birden çok duyu organımıza etki etmektedir.

Görsel öğretim materyalleri engelli olsun yada olmasın tüm öğrencilerin soyut kavramları somutlaştırması ve öğrenmeyi gerçekleştirmesinde kolaylaştırıcı bir etmendir.Dolayısıyla görsel materyallerle desteklenen bilgilerin öğrenilmesi sözel sembollerle yapılan öğretimden mutlaka daha başarılıdır.

Öğrenciler öğrendiklerinin;
% 83’ ünü Görme ile
% 11’ini işitme ile
% 3,5’ini koklama ile
% 1,5’ini dokunma ile
% 1’ini de tatma ile öğrenirler.
(Şahin,Yıldırım,1999,s.14)


Bunun yanında ;
İşitilenlerin % 20’ si hatırlanırken
Hem görüp hem de işitilenlerin % 50’ sinden fazlası hatırlanmaktadır.(Kılıç,1997,s.74) Bu veriler bize görsel öğretim materyallerinin son derece önemli olduğunu göstermektedir.

MATERYALLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ


Hedef davranışların istenilen doğrultuda öğrencilere kazandırılmasında büyük kolaylık sağlar.
Öğrencilerin ilgi ve dikkatlerini hedef davranışa çekerek öğrencilerin derse katılımını sağlar.
Yaparak ve yaşayarak öğrenmeyi sağlar.
Soyut şeyleri somutlaştırmayı sağlar.
Zamandan tasarrufu sağlar.
Güvenli gözlem yapma olanağı sağlar.
Öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olur.
İçeriği basitleştirerek anlaşılabilirlik sağlar.

ÖĞRETİM ARAÇ – GEREÇLERİNİN SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

1. ORTAM ÖZELLİKLERİ; Eğitim ortamının büyüklüğü, niteliği, öğrenci sayısı öğretim esnasında kullanılan araç – gerecin türünü etkiler.
Örneğin 200 -300 kişilik bir grup çalışmasında televizyon ekranından görüntü izletilmesi uygun değildir.


2. ÖĞRETMEN TUTUMLARI; Araç gereçlerin faydaları ne olursa olsun ve ne kadar iyi hazırlanmış olursa olsun eğer öğretmen bu araç gereci kullanma becerilerine sahip değilse, onları kullanmak istemeyecektir. Ayrıca sadece kullanmayı bilmek yada bilmemek değil, öğretmenin bu materyalin faydasına inanması ve kullanmak için istekli olması gerekmektedir.

3. ÖĞRETİM ARAÇLARI; Bir davranışın öğretiminde çok yararlı olan bir araç başka bir davranışın öğretiminde uygun olmayabilir. Ayrıca bir davranış için tek bir materyal kullanmak doğru değildir.
Örneğin; vücudumuz ünitesi ile ilgili hem maket hem de resim kullanılması.
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ

1.Öğretim materyali, basit sade ve anlaşılır olmalıdır.
2. Öğretim materyali, dersin amacına uygun şekilde hazırlanmalıdır.
3. Öğretim materyali,dersin konusunu oluşturan bütün bilgilerle değil , önemli ve özet bilgilerle donatılmalıdır.
4. Öğretim materyalinde kullanılacak görsel özellikler (resim, renk, grafik vs.)materyalin önemli noktalarını vurgulamak amacı ile kullanılmalıdır.Aşırı kullanımlardan kaçınılmalıdır.
5.Öğretim materyallerinde kullanılan yazılı metinler ve görsel – işitsel öğeler öğrencinin gelişim ve öğrenim özelliklerine uygun olmalı,ayrıca gerçek hayatla tutarlı olmalı.
6.Öğretim materyali, öğrenciye alıştırma ve uygulama imkanı sağlanmalıdır.
7.Öğretim materyali,öğrencilerin erişimine ve kullanımına açık olmalıdır.
8.Öğretim materyali,öğretmenler kadar öğrencilerinde kullanabileceği düzeyde basit olmalıdır.
9.Öğretim materyali,zaman içinde tekrar kullanılabileceği için dayanıklı olmalıdır.
10.Öğretim materyali, gerektiğinde kolaylıkla geliştirilebilir ve güncellenebilir olmalıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİŞLERİNİ FIRÇALAMA BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI

"sarı" renk kavramı

VÜCUDUMDA NELER VAR? ünitesi ünite analizi