Mavi Renk Öğretimi (ETÖ)

ETKİNLİK PLANI


1. Etkinliğin Adı :
Mavi Maviş

2. Materyaller :
İki çift çorap (mavi ve diğer renk)
Üç çift üstü açık terlik (mavi ve beyaz)
Beş çift üstü kapalı terlik (mavi ve diğer renkler)

3. Çevresel Düzenleme :
Etkinlik ev ortamında aile rutini şeklinde gerçekleştirilecektir. Bunun için ekstra bir hazırlık yapılmayacak olsa da, seçilen renkteki terlikler ve çoraplar her an hazır bulundurulacaktır. Etkinlikte; çoraplar için çocuk sabah kalkınca (eşleme) baş ucunda, üstü açık terlikler kahvaltıya oturmadan önce ya da ev içinde gezerken herhangi bir zamanda (sınıflama) anne tarafından çocuğun yanında, evden çıkarken, eve girerken ya da eve misafir gelince, evden misafir giderken beş çift terlik (ayırt etme) ayakkabılıkta hazır bulundurulacaktır.

4. Basamakların Sıralaması :
Başlangıçta;
Etkinlik seçilmeden önce çocuğun performans düzeyi hakkında durum tespiti yapılmış ve mavi rengi bilmediği ortaya çıkmıştır. Bu nedenle de doğrudan öğretim yerine böyle günlük rutinler içinde mavi renk öğretimi seçilmiştir. Etkinlikler gün içine dağıtılmış ve doğrudan değerlendirme unsuru içermediğinden çocuğun dikkatini dağıtmayacağı ve canını sıkmayacağı düşünülmüştür.

Ortasında;
Eşleme… Çocuk sabah kalktığında annesi mavi çorabını verir ve giymesini ister. Daha sonra annesi çocuğun önüne diğer mavi çorabı ve benzer çorabın farklı renkte olanını da yanına koyar. Anne çocuğundan ayağındaki çorabın eşini almasını ve giymesini ister. Bu arada anne çorabın rengini vurgulayabilir. Doğru davranışlar pekiştirilir, yanlış davranışlar da görmezden gelinir ve direk olarak düzeltme uygulanır.
Sınıflama… Öğrenci evden çıkarken ya da eve girerken, eve misafir geldiğinde ya da evden misafir giderken öğrenci ayakkabılığın önünde durur. Farklı renklerdeki terlikler ayakkabılığın önünde karışık biçimde durmaktadır. Öğrenci diğer renkteki terliklerin bir kaçını bilir birkaçını da bilmez. Bununla birlikte anne her seferinde karışık sırada terlikleri sormaya başlar (mavi terlikleri yerine koy) ve çocuğundan bu terlikleri gruplamasını ve ayakkabılığa koyup düzeltmesini ister. Ama sadece mavi terliklerde düzeltme uygular, çocuğun bilmediği renkteki terlikleri kendisi düzeltir ve yerine koyar.
Ayırt etme… Sınıflama aşamasıyla paralele olarak bu aşama da çalışılmaya başlanabilir. Bir gün sınıflama, bir gün de ayırt etme çalışılabilir. Bu etkinlikte çocuk önceki gün dizdiği terliklerin arasından istenen renkteki terliği alması beklenir (mavi terliği ayağına giy). Burada sadece mavi terlik sorulacaktır. Böylece terlikleri toplamaktan sıkılan çocuk değişik bir etkinlikle pekiştirilmiş olacaktır ve mavi renk öğretiminin genellemesine katkıda bulunulmuş olunacaktır.

Sonunda;
Tüm etkinlikler sonunda çocuk doğal olarak pekiştirilecek ve istediği etkinliklerle oynaması, dışarı çıkması için müsaade verilecektir. Ayrıca devamlı aynı tip çorap ya da terliklerle çalışılmayacak, değişik marka da mavinin değişik tonunda terlikler ile yine mavinin değişik tonunda ve değişik desende çoraplar kullanılacaktır ve böylece dikkat dağınıklığı ve sıkıntıya neden olunmayacaktır.

5. Gömülü Öğrenme Fırsatları :

İnce Motor Becerileri
· Çorapları giyme
· Terlikleri dizme
· Terlikleri giyme (elinin yardımıyla)

Bilişsel Beceriler
· Renkleri tekrar eder
· Terliklerin numaralarını okur
· Terliklerin markalarını söyler
· Çorapların ve terliklerin kimin olduğunu söyler
· Terlikleri renklerine göre insanlara verir ve bu esnada da insanlarla sözel iletişim kurar.

Sosyal İletişim Becerileri
· İnsanlarla uygun iletişim kurar.
· Dışarı çıkmak için izin isteyebilir.
· Karşısındaki kişi ile uygun şekilde kurallı ve sıralı konuşur.
· İçinde bulunduğu durumu uygun şekilde ifade eder.
· Yardım isteme kelimeleri/cümleleri kurar (çorabımı giydirir misin?).
· İlk tanıştığı birine ismini söyler, karşısındakinin ismini sorar, “memnun oldum” der (eve gelen misafirlerle).

6. Planlanmış Değişimler :
· Çorapların şeklini değiştirin
· Terliklerin markalarını ve numaralarını değiştirin.
· Günlük yaşam içinde kullanılan değişik nesnelerle mavi renk öğretimini desenleyin (eldiven, tabak vb.)
· Ayakkabı dolabının raflarına numaralar yapıştırıp, terlikleri bu numara sırasına göre büyükten küçüğe doğru sıralatın
· Değişik insanlar bu etkinliğe katılabilir ya da değişik ortalar da bu etkinlikler tekrar desenlenebilir.
· Etkinlik değiştirilebilir. Şöyle ki; yıkanmış ve dağınık halde sepette duran çoraplar çocuğun önüne koyularak istenen renkteki çorapları ayırt etmesi istenebilir.

7. Sözcükler :
· Tanımlayıcı Sözcükler (büyük-küçük, kirli-temiz, sarı-mavi...)
· Eylem Bildiren Sözcükler (gel, diz, giy, nerede, kimin, nasıl, ne, söyle...)
· Zamirler (ben, sen, biz, onu... )
· Nesneler (terlikler çoraplar, ayakkabı dolabı...)
· İsimler/Kişiler (anne, baba, misafir, çocuk, amca, teyze...)



8. Akran Etkileşimi Fırsatları :
Etkinlikteki roller değiştirilerek diğer çocukların da etkinliğe katılımı sağlanır ve asıl öğrencimiz genelleme aşamasında öğretici rolünde öğrendiklerini daha etkili pekiştirme fırsatları bulmuş olur. Çocuğumuz diğer arkadaşlarına (komşu çocuklarına ya da kuzenlerine) öğrendiklerini sorar ve böylece kendine güveni de sağlanmış olur.
Ayrıca etkinlikteki roller arttırılarak daha fazla çocuğun etkinliğe girmesi sağlanabilir (sen terlikleri eşle, sen de ayakkabıları eşle, hadi şu çorapları sepetten alıp eşlerini bulalım gibi).

9. Çocuğun Bakımından Sorumlu Olan Kişileri Dahil Etme :
Etkinlikte uygulamacı rolleri zaman zaman değiştirilip çocuğun sevdiği kişiler etkinliği yerine getirebilir ve çocuk etkinliği daha istekli yapar. Bu sırada çocuk öğrendiği şeyleri başka bir kişiye de sergileme fırsatı bulmuş olur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİŞLERİNİ FIRÇALAMA BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI

"sarı" renk kavramı

VÜCUDUMDA NELER VAR? ünitesi ünite analizi