Vücudumuz Bilmecesini Çözelim

GÜNLÜK DERS PLANI

Sınıf : 4/C
Sınıf Mevcudu : 30
Dersin Adı : Fen ve Teknoloji
Ünitenin Adı : Vücudumuz Bilmecesini Çözelim (I.Ünite)
Konunun Adı : Canlılar ve Hayat
Süre : 40 dakika
Yöntem ve Teknikler : Anlatım, soru-yanıt, grup etkileşimi
Öğretim Materyalleri : Etkinlik ve çalışma kağıtları

Kazanımlar :
Ø Öğrenci vücudumuzda sert bir yapıya sahip kemiklerden oluşan bir iskeletin olduğunu söyler.

Kaynaştırma Öğrencisi : Barış Kurt

Kaynaştırma Öğrencisinin Genel Özellikleri :

Fiziksel: Fiziksel gelişimi yaşına uygun, öz bakım becerilerine sahiptir.

Bilişsel: Anlama, kavrama, kavram gelişimi ve akademik becerilerde hafif düzeyde yetersizlik göstermektedir. Öğrenci genel olarak el, kol, bacak, ayak gibi organları iskelet sisteminde bilmektedir. Ancak kasların, sinirlerin ve kemiklerin yapısını ve/veya işlevlerini tam olarak söyleyememektedir.

Sosyal: Öğrenci sosyal ortamlarda ilişki kurma ve sürdürmede yetersizliklere sahiptir. Başlatılan oyunlara katılır.

İletişim: Alıcı ve ifade edici dil becerilerinde akranlarına oranla yetersizlik göstermektedir. Kendisine söyleneni anlamakta fakat, kendi düşüncelerini karşıdakine aktarmakta belirli sıkıntılar yaşamaktadır (çekingenlik göstermektedir).

Eğitim Durumu: Öğrenci normal sınıfta tam zamanlı kaynaştırmaya devam etmektedir. Ayrıca üç yıldır özel özel eğitim hizmetlerinden grup ve bireysel olarak faydalanmaktadır.

İŞLENİŞ
Bu ünitede amaç, öğrencilere vücudun iskelet-kas ve hareket sistemini basitçe anlatmak ve işlevlerinden kısaca bahsederek öğrencilerin vücutlarını daha iyi tanımalarını sağlamaktır.
Öğretmen giriş etkinliği olarak öğrencilerden iskelet-kas ve hareket ile ilgili akıllarına gelen kelimeleri söylemelerini ister. Burada mutlaka Barış’a da söz hakkı vermeye çalışır, burada gerekirse sözel ipucuyla vücudun/iskelet sisteminin herhangi bir bölümünü söyletmeye çalışır ve uygun şeyler söylemesini sözel olarak pekiştirir. Sessiz kalması durumunda öğretmen tekrar sözel ipucu vererek yardımda bulunur ve katılımını yine sözel olarak pekiştirir. Daha sonra söylenen kelimeler tahtaya yazılır. Öğretmen öğrencileri gruplara ayırır ve öğrencilerden bu kelimeleri kullanarak bir kavram haritası oluşturmalarını ister. Grupların bu çalışmasından sonra kavram haritası etkinliği tahtada, tüm sınıfın kullanacağı biçimde beraber düzenlenir. Yine burada Barış da etkinliğe katılır ve en az bir tane vücut bölümünü tahtaya yazması (kas, kemik gibi, basit ve kısa) beklenebilir. Burada yine sözel ya da model ipucu kullanarak Barış’ın kelimeyi yazması için yardım edilebilir. Burada da tüm sınıfla birlikte sözel pekiştireç sunulabilir (“Evet Barış doğru yazdı, haydi arkadaşımızı alkışlayalım” gibi).
Bundan sonra her bir gruba kavram haritasındaki kelimeleri paylaştırır. Buradaki amaç da çocukların gruplarındaki kelimeleri yine kendi aralarında paylaşarak genel olarak bu kelimeleri açıklamalarını beklemektir. Burada yaklaşık beş dakikalık bir zaman ayrılır ve öğretmen her bir gruba ayrı ayrı giderek yardımda bulunmaya çalışır. Öğretmen Barış’ın bulunduğu grupla ayrıca ilgilenir ve görev dağılımına Barış’ı da sokar ve uygun bir kelimeyi de Barış’a verir. Ancak Barış’tan açıklamasını istemez. Sadece söylediği kelimenin vücudumuzun neresinde bulunduğunu söylemesini bekleyecektir.
Süre dolduğunda sırayla her gruptan bir öğrenciye söz hakkı vererek kelimeleri söylemelerini ve bunları kısaca açıklamalarını bekler. Sıra Barış’a geldiğinde kelimeyi söylemesini bekler ve katılımını sözel olarak pekiştirir. Eğer Barış herhangi bir şey söylemez ya da yanlış bir şey söylerse hata düzeltmesi yapar ve sözel ipucuyla doğru şeyleri söylemesi için onu yönlendirir ve katılımını yine sözel olarak pekiştirerek özgüveninin artmasına böylece katkıda bulunmuş olur. Bu yolla bütün kelimeler söylenir ve açıklamaları yapılır. Gerekli yerlerde sınıf öğretmeni söze girerek düzeltmeler yapar ve bazı ek bilgiler verebilir. Öğretmen kavram haritası yapımı sırasında belirlediği kavram yanılgılarını veya bilgi eksikliklerini konu öğretimi sırasında dikkate alır. Tüm öğrencilerin hazırladığı bu kavram haritası, konu anlatımı sonrasında tekrar ele alınarak konu anlatımı öncesi ve sonrası kavramsal gelişim ve değişimin gözlenmesi sağlanmaya çalışılır. Böylece eksiklikler giderilmeye çalışılır.
Barış’ın dikkatinin dağılmaması için de uygun zamanlarda (yaklaşık 5 dakikada bir) ona, söylenen kelimeyi tekrar ettirir ve “aferin, dersi çok güzel takip ediyorsun” diyerek sözel olarak bunu pekiştirir.
Değerlendirme kısmında da öğrencilere vücudun hareket sisteminin önemini vurgulatmak için bir ev ödevi verir. Burada öğrencilerin vücudumuzdaki herhangi bir hareket sistemi organının olmaması durumunda ne gibi sıkıntılar çekebileceğimizi düşünmelerini ve kısaca bunları yazmalarını ister (örn; bacağımız olmasa ne gibi zorluklar çekerdik gibi). Bu ödevi yaparken durumu uygulamalı olarak analiz etmelerini ister ve sınıfta bunu yine uygulayarak anlatmalarını bekler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİŞLERİNİ FIRÇALAMA BECERİSİ ÖĞRETİM PLANI

"sarı" renk kavramı

VÜCUDUMDA NELER VAR? ünitesi ünite analizi